کرسی آزاد اندیشی
کرسی آزاد اندیشی «حدود و اختیارات ولی فقیه» در مدرسه علمیه الزهراء (س) بندرعباس برگزار شد
معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهراء (س) بندرعباس از برگزاری کرسی آزاد اندیشی خبر داد.
« سر کار خانم سمیه احمدی طیفکانی» در گفتگو با پایگاه خبری _ اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران گفت:
کرسی آزاد اندیشی «حدود و اختیارات ولی فقیه» در مدرسه علمیه الزهراء (س) بندرعباس در تاریخ 8 اسفند برگزار شد. وی بیان داشت: هدف از برگزاری کرسی در حوزه علمیه ایجاد روحیه پرسشگری ، تحقق منویات مقام معظم رهبری 0مد ظله العالی )و پاسخ به شبهات بوده است.
این کرسی ابتدا با قرائت قرآن شروع شد .بعد از آن ارائه کننده بحث موضوع کرسی را تببین کردند.
ایشان بحث را اینگونه شروع کردند : ولایت به معنای والی بودن،مدیر و مجری بودن و مطلق بودن ولایت فقیه یعنی اینکه فقیه ملتزم است که احکام اسلامی را تبیین نماید و همه آن را اجرا کند. حدود و اختیارات ولی فقیه تا کجاست؟ چه رابطه ایی بین اجرای قوانین در حکومت اسلامی و اختیارات ولی فقیه وجود دارد؟
در ادامه ابتدا گروه مخالف شبهات خود را این طور مطرح کردند : یکی از شروط ولایت فقیه داشتن عدالت است.علاوه بر اینکه فقیه باید عدالت داشته باشند باید قدرت بر اجرای آن را نیز داشته باشد، در حالی مقام معظم رهبری در بیانات سالروز رحلت امام (ره)در تاریخ 14/3/96 فرمودند: ما در بحث عدالت عقبیم. با این بیان به نبود عدالت در کشور اذعان داشتند.در صحیفه امام خمینی (ره)جلد 10صفحه 308 این مطلب آمده است که ولایت فقیه ، همان ولایت رسول ا… است.این نشان دهنده گستردگی وظایف و اختیارات ولایت فقیه است.بنابراین ولی فقیه باید در همه امور دخالت کند و این امر موجب یک هرج و مرج اجتماعی خواهد شد.
گروه موافق موضوع این طور پاسخ دادند: معصوم علیه السلام بخاطر مقام عصمت دارای دو ولایت 1-در امور شخصی 2- امور عمومی وحکومتی است. نوع دوم موضوع بحث اختیارات ولی فقیه است. امام رحمه الله می فرمایند ولایت فقیه همان ولایت رسول الله هست که تعبیر به ولایت مطلقه خواهد شد.یعنی تمام اختیارتی که ائمه علیه السلام درزمینه حکومت وسیاست دارند برای ولی فقیه نیز ثابت است.واین مطلقه بودن نه به معنای بی قید بودن یعنی محدود به قوانین اسلام است.چون حکومت ما جمهوری اسلامی ایران هست در قانون اساسی اصل 110یازده مورد از مصادیق اختیارات ولی فقیه ذکرشده است .که این تمام اختیارات ولی نیست چه بسا که اعتبار خود قانون اساسی به امضای ولی فقیه است.ودرمواردی که مصلحت نظام درمیان باشد حکم اهمی بر حکم مهمی تقدیم می شود چون حفظ نظام اسلامی از وظایف ولی فقیه است.
درپاسخ شبهاتی که می فرمایند چرارهبر مستقیم جلوی مفاسد کشور رو نمی گیرند عرض شد که جمهوری اسلامی کشوردرقانون اساسی برای قوه مجریه ومقننه وقضائیه و…دیگرقوا اختیاراتی ذکرشده است که هرکدام باید پیگیری کنند واین عقلانی نیست که رهبربه همه امورها بصورت شخصی ورود پیداکنند واین نقض قانون و تخلف است.
در آخر سر کار خانم زینب عطاللهی به عنوان استاد داور مطالب را اینگونه جمع بندی کردند: اصل 111 قانون اساسی وظایف و اختیارات رهبری را تعیین کرده است و با این وجود پاسخ به بسیاری از شبهات از طریق مراجعه به این اصل داده می شود. درباره اجرای عدالت در حکومت اسلامی ، اولا ملاک قضاوت برای عدالت چیست؟ دوم : در زمان حضور امام عادل و معصوم هم جامعه دچار فساد شده است..در بعضی از موارد مصلحت جامعه اسلامی ایجاب می کند که رهبری در همه موارد از جمله موارد شخصی دخالت نکند و این سیره رسول خدا (ص) بوده است.
جلسه نقد کتاب
در راستای چهارمین نمایشگاه تخصصی کتاب جلسه نقد کتاب به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها سرکار خانم احمدی برگزار شد. این جلسه با موضوع : آثار اجتماعی انفاق در قرآن اثر بتول زرنگاری در تاریخ 11/10/1396 در مکان مؤسسه آموزش عالی فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.این جلسه با حضور دکتر غلامرضا حاجبی استاد حوزه و دانشگاه ، دکتر بهرامشاهی رئیس انجمن نویسندگان استان هرمزگان و استاد دانشگاه و جناب آقای جعفری استاد دانشگاه ورئیس دفتر مدیریت اسانی حوزه های علمیه خواهران سرکار خانم زینب عطاللهی واستاد راهنما و پنج تن از اساتید وپژوهشگران از جمله نویسنده کتاب سرکار خانم بتول زرنگاری تشکیل شد.مهمترین نقد های وارد شده به کتاب مورد بحث توسط جناب آقای حاجبی بدین شرح است. 1- موضوع بسیار خوب و از موضوعات کاربردی است تااینکه نظری باشد.2- اغلاط تایپی به وفور در این کتاب یافت می شود. 3- در نوع چینش مطالب اشکال وارد است. 4- پاورقی ها و منابع استانداردهای لازم در یک نوشته علمی را ندارد. 5- منابع باید دست اول باشد.بهتر است از کتب اربعه استفاده شود.5- در بحث محتوایی مشخص نشده است که منظور چه نوع انفاقی است؟ 6- نوشتن چکیده در کتاب ضرورت ندارد.6- بعضی مطالب زائد و با حذف آن ضرری به محتوای کتاب وارد نمی شود.7- در انتها یک راهکاری باید ارائه شود که نفر بعدی بتواند از آن در تحقیقات بعدی استفاده کند. برخی از نقد های وارد شده به موضوع مورد نظر توسط دکتر بهرامشاهی بدین شرح است : 1- موضوع مبتلا به جامعه و موضوع خوبی است.2- ساختار بندی فصول مناسب به نظر می رسد .3- درباره قالب کتاب بهتر بود جلد مناسب تری اتخاذ می شد و اینکه چون موضوع انفاق اجتماعی در قرآن است، کلمه قران در روی جلد باید بزرگ تر نوشته می شد.4- بهتر بود ساختار پژوهشی که در این موضوع آورده شده به ساختار عموم پسند تبدیل شود.5- بعضی از واژهای مهم قابل تعریف را به درستی معنا نشده است.6- در برخی مستندات مثل فرماشات مقام معظم رهبری تاریخ سخنرانی ذکر نشده است.برخی از اشکالات گرفته شده توسط خانم عطاللهی بدین شرح است: 1- به نظر می رسد برخی مطالب به عنوان ارتباط منطقی ندارد.2- در بیشتر مطالب جای قلم خود نویسنده برای ارتباط بین مطالب خالی است. 3- در برخی مطالب عنوان جرائم اخلاقی ذکر شده که بهتر بود به جای ان آسیب های اخلاقی ذکر شود.4 – ارجاع دهی کامل نیست.5- برخی مطالب تکراری و اطاله کلام است و بهتر است حذف شود.6- در برخی مطالب مثل رابطه انفاق و عدالت اجتماعی با عنوان همخوانی ندارد.
در ادامه جلسه نقد نویسنده کتاب خانم بتول زرنگاری از برخی اشکالات گرفته شده دفاع کردند. درپایان جلسه به شرکت کنندگان لوح تقدیر و هدیه ایی اهدا شد.
سیرمطالعاتی
سیرمطالعاتی درمدرسه علمیه الزهرا
زمان برگزاری:چهارشنبه هرهفته/درنیمسال اول1396
مخاطبان واجدشرایط برای حضوردراین سیرها:سطح2{پایه:2_3_4_5}
موضوعات این دوره ازسیرها:{زنان،ولایت فقیه،مهدویت،فرق{تسنن}علوم قرآنی}
قابل ذکراست:جلسه اول طلاب به ثبت نام دراین سیرها اختصاص گرفت.