محفل انس با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان 1395 در مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها بندرعباس
محفل انس با قرآن کریم
مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها بندرعباس
پیرو کلام مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مد ظله العالی) در تاریخ 1395/3/18که فرمودند: «جلسات تلاوت قرآن که قاری قرآن بخواند و مستمع فقط برای شنیدن قرآن در جلسات حاضر شود باید رواج یابد.» به همت معاون فرهنگی _ تبلیغی مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها بندرعباس محفل انس با قرآن کریم با هدف انس با معارف والای کلام وحی در ماه مبارک رمضان در این مدرسه با حضور کادر و اساتید برگزار می شود.
پس از پایان جزءخوانی با هدف آشنایی بیشتر با مناسبت های ایام ماه مبارک رمضان مطالبی در این خصوص به همراه تفسیر مختصری از همان جزء، توسط یکی از حاضرین بیان می شود، از جمله این مناسبت ها ، ولایت عهدی امام رضا علیه السلام در روز اول ماه مبارک، ضرب سکه به نام ایشان روز پنجم، وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، وفات حضرت زینب (سلام الله علیها) روز دهم رمضان، بستن عقد اخوت توسط رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بین اصحاب روز دوازده رمضان، ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و روز اکرام روز 15 ماه رمضان و …. است، این جلسه نورانی با دعا و صلوات و ختم آیه شریفه امن یجیب به پایان رسید.
تدبر قرآن دریچه ای به روی کشف حقایق زندگی
کارگاه دو روزه تدبر با حضور استاد احمدرضا اخوت (نویسنده، محقق، و مدرس دانشگاه تهران و عضو علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت «علیهم السلام») در تاریخ 1395/2/16 در مدرسه علمیه الزهراء (سلام الله علیها) بندرعباس برگزار شد.
هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی، آموزش روشهای مختلف تدبر در قرآن برای درک و فهم ، انس و تفکر ویژه قرآن برای طلاب مدرسه علمیه الزهراء (سلام الله علیها) بود.
آقای اخوت در ارتباط با اهمیت تدبر قرآن در زندگی افراد فرمودند: تدبر، تعقل، تفکر حقیقتی است که انسان ها را در راستای حقایق، قرار می دهد و ملاکها و معیارهای حقیقی در زندگی را به افراد نشان می دهد، و فرد را عاقبت اندیش و عاقبت نگر خواهد کرد و به راحتی می تواند با توجه به آموزه های قرآنی، مسائل زندگی خود را مدیریت کند، با تدبر می توان اصول و غرض آیه را کشف کرد و در زندگی خود جاری نمود.
ایشان همچنین فرمودند: انسان هرقدر نیازش به جاری کردن آیات، فقرش به آیات و سوالش به آیات زیاد شود نیازش به تدبر نیز زیاد خواهد شد و کسی که نیازش به تدبر زیاد می شود باید از روشهای مختلف برای رسیدن به این امر استفاده کرد.
ایشان ادامه دادند و فرمودند: روشهای مناسب برای تدبر، امکان غور و تفحص در سوره ها را بیشتر می کند، وقوف ما را در عرفات سوره یا در منای سوره بیشتر می کند؛ کاری می کند که با خواندن سوره در طول نیم ساعت، 2 ساعت بهانه ماندن و تفکر را برای فرد ایجاد کند.
ایشان همچنین در ادامه فرمودند: قرآن اقیانوس بی کرانی است و هر کس به حد نیازش از آن دُر و مروارید می گیرد و انسان به اندازه ای که از قرآن احساس نیاز کند ازآن بهره می برد و فهمش نسبت به آیات بیشتر می شود، و این امر با توجه به سوالهایی است که تحت تاثیر شرایط اقلیمی شهر و خانواده برای فرد ایجاد کرده است.
ایشان در تبیین تدبر فرموند: در تدبر، فرد دلش، فکرش و عملش را تماما به قرآن می سپارد چون تدبر به شما می گوید که چگونه نیازهایتان را فراوان کنید و سوالهایتان را کشف کنید، چگونه سوالها را مشخص و به قرآن ارجاع دهید، چگونه با ارجاء سوالها به قرآن حقایق را کشف کنید و بر اساس قرآن سوالها را اصلاح کنید و چگونه جوابهای قرآن را در زندگی اجرا کنید و چگونه دیگران را متقاعد کنید تا طبق قرآن عمل کنند.
ایشان همچنین در طول این دو روز روشهای تدبر را به صورت کارگاهی بر روی سوره های فلق، ناس و یس اجرا نمودند تا طلاب با توانایی بیشتر آن را در زندگی خود به اجرا در آورند.
و همچنین از روش آموزش دوره ای تدبر در قرآن، خبر دادند که طلاب می توانند در طول 5 سال، توانایی تدبر و نوشتن مقاله، کتاب و … به دست آورند، این دوره به صورت غیر حضوری بعد از مطالعه کتابهای مشخص شده تدبر، که از خود این نویسنده می باشد؛ زیر نظر خود این استاد بعد از 3 ماه بحث و مباحثه طلاب انجام می شود.